Tjekliste bil udvendigt
1) Er bilen pæn, virker den vedligeholdt?
Se især efter buler, ridser, farveforskelle i lakken og rustangreb. Man får ikke en ældre bil uden lidt småskrammer, hvis det ikke er store skader som du kan leve med, så prøv at få et nedslag i prisen.
2) Rider i ruder?
Tjek ruder for ridser, revner og stenslag.
Hvis de kan forstyre dit udsyn, er det ulovligt, og ruden skal udskiftes.
2) Virker lyset?
Virker forlygter, baglygter, tågelygte, langt lys, bremselygter og blinklys. Hvis der er dug på indersiden af lygteglassene, er lygten utæt.
4) Er dækkene ok?
Dækkene bør være ens og være slidt ens. Dybden af rillerne må ikke være under de lovpligtige 1,6 mm, men dæk bør skiftes allerede ved en dybde på ca.3 mm.
5) Er dørene ok
Døre og bagklap skal kunne åbnes og lukkes uden besvær. Kan de ikke det, kan bilen være slået skæv i et trafikuheld, og du bør nok kigge efter en anden bil.
6) Afprøv støddæmperene
Køb ikke en bil med dårlige eller defekte støddæmpere. Lig vægten i og giv bilen et ordentlig tryk nedad i alle fire hjørner efter tur. Bilen skal dykke en gang og ikke mere.
Tjekliste bil prøvekørsel
1) Starter motoren uden problemer?
Motoren skal starte uden vrøvl både kold og varm.
2) Kør en længere tur
Lad dig ikke nøjes med en prøvetur rundt om blokken. Kør en lang tur. Du skal helst prøve by-, lande-, og motorvejskørsel.
Og giv den mere gas end du plejer. Det er, når bilen bliver presset, den afslører sine svage sider.
3) Lyt til bilen
Motoren skal have en jævn brumme-lyd. Underlige lyde kommer ikke af sig selv. Hverken under kørsel eller, når bilen står stille. Underlige lyde skyldes som hovedregel defekte dele, som kan være meget dyre at reparere.
4) Køre bilen lige?
Bilen skal ubetinget køre helt lige på et lige stykke vej, også uden du bruger rattet.
5) Tjek kobling.
Koblingspedalen skal glide jævnt i bund. Den må ikke føles ujævn eller lave lyde
6) Virker alle instrumenter
Tryk på alle knapper og se om de virker. Prøv vinduesviskere og varmeblæsere o.s.v.
7) Tjek bremser
Brems kraftigt på et lige stykke vej. Bilen må ikke trække ud til siden, og pedalen må kun kunne trykkes halvt i bund. Prøv håndbremsen på en opkørsel eller skråning.
8) Tjek gear
Gearskifte skal foregå let og uden mislyde.
Tjekliste bil motor
1) Se på motoren
Der må gerne sidde lidt olie, men virker det, som om motor og motorum er sjasket ind, eller er der oliespild under bilen, er du sandsynligvis ved at gøre en rigtig dårlig handel.
2) Kig på batteriet
Batteriet skal være rent og uden hvide belægninger på polerne.
Er batteriet vokset helt til, bør det skiftes, inden du køber bilen.
3) Tjek olie og væsker
Tjek oliestanden, se om der er køler- og bremsevæske på bilen, mens bilen stadig er kold.
Har bilen kørt rundt med med for lidt af det ene eller det andet, kan den blive et dyrt bekendskab.
Tjekliste bil indvendigt
1) Er bilen tæt?
Hvis bilen føles fugtig i bunden eller i bagagerummet, er bilen utæt. Det giver kostbare rustskader.
2) Er sæderne i orden?
Hvis det er en gammel bil, så må man regne med slitage på betrækket. Men sæder og nakkestøtter skal være i orden. Accepter ikke, hvis sæder og nakkestøtter ikke kan justeres ordentligt.
3) Virker hornet?
Tjek at hornet virker.
4) Virker seler?
Tjek at alle selervirker. De skal låse som de skal, når du rykker i dem. Husk at det er lovpligtigt at bagseler også virker.
Hvad skal du være opmærksom på ved køb af brugt bil?
Der er mange faldgrupper når man køber brugt bil, så pas meget på. En af de første
ting du skal tage stilling til er om du vil købe hos en forhandler, og betale
ham en del penge for det, eller om du vil tage risikoen og købe hos en privat,
og hermed spare en del penge.
Der er stor forskel på dine rettigheder som kunde, alt efter om du handler hos en privat eller en forhandler.
Hos en forhandler er du beskyttet af købeloven og har eksempelvis en to-årig reklamationsret samt mulighed for at få din sag behandlet af Forbrugerklagenævnet, hvis din bil har kostet mellem 10.000 og 100.000 kr.
Når du handler hos en privat, har du ikke disse rettigheder og skal derfor gennem domstolene, hvis du skal klage over købet. Man skal derfor nøje overveje, om den besparelse, der kan være ved køb hos en privat, opvejer de rettigheder, man mister.
Der er desuden en del andre ting du skal være opmærksom på når du køber brugt bil. Som de vigtigste kan nævnes: 1) Er der gæld i bilen? 2) Hvilke skader har den haft i sin levetid?. Du kan få gode råd om brugte biler ved at trykke på menuerne i venstre side.
Brugt bil eller ny bil
Det er svært at give et helt nøjagtigt svar på om det er billigst at købe ny bil eller gamle. Den bedste måde at gøre det om på er ved at se på hvad det koster at køre 1 km.
Når man skal lave en økonomisk beregning af, hvad det koster at have bil, skal værditab, renter på evt. lån, grønne afgifter, service, reparationer, forsikring, dæk og brændstof indgå i beregningerne.
FDM regner med, at en bil i 200.000 kroners klassen i gennemsnit koster omkring 3,50 kroner per kørt kilometer, når alle omkostninger skal dækkes ind.
Hvis du køber en brugt bil til 10.000 kr., så kan du risikere at den er 0 kr. vær dagen efter, fordi den har fået en alvorlig skade, og det ikke kan betale sig at få det lavet. Men normalt vil det være en del billigere at købe en brugt bil pr. km.
Forhandler eller privat
Der er forskel på dine rettigheder som kunde ved køb af brugt bil, alt efter om du handler hos en privat eller en forhandler.
Hos en forhandler er du beskyttet af købeloven og har en to-årig reklamationsret samt mulighed for at få din sag behandlet af Forbrugerklagenævnet, hvis din bil har kostet mellem 10.000 og 100.000 kr.
Når du handler hos en privat, har du ikke disse rettigheder og skal derfor gennem en advokat, hvis du skal klage over købet.
Omregistrering af biler
Når du køber en ny bil, så skal bilen omregistreres. Det gør du på det lokale motorkontor. Du skal have et forsikringsbevis fra forsikringsselskabet, som skal medbringes på motorkontoret ved omregistrering af bilen.
Du medbringe følgende:
1) Den originale registreringsattest
2) Forsikringsbeviset
3) Anmeldelsesblanket til syn og/eller registrering
4) Evt. synspapirer
Huskelist til Brugte biler tyskland
Det Danske afgiftsystem gør at der kan være mange penge at spare ved at købe sin brugte bil i Tyskland. Der er desuden den fordel at bilerne normalt er mindre angrebet af rust. Sådan gør du.
1) Ved grænsen skal du skifte til danske nummerplader. Hos politiet i Padborg, kan du leje prøveplader.
2) Når du er kommet hjem, skal bilen synes og anmeldes til skat. Derefter vurderes bilen og den registreringsafgift du skal betale, bliver regnet ud.
På grund af alle de mange formelle led bilen skal gennemgå i Danmark, så skal man nok regne med, at der vil gå op til tre måneder, fra man har hentet bilen, til den er lovlig at køre i.
Klagemuligheder
Du har flere muligheder for at klage over dit køb af brugt bil.
Forbrugerklagenævnet
Du kan klage til forbrugerklagenævnet. Forudsætningen for at Forbrugerklagenævnet kan behandle sagen, er at bilen har kostet mellem 10.000 og 100.000 kr., samt at du har købt bilen hos en erhvervsdrivende og altså ikke hos en privat, samt at du hovedsageligt bruger bilen til privat brug.
Ankenævn for biler
Ankenævn for biler er et ankenævn, som behandler forbrugerklager i forbindelse med køb af en bil, som har kostet over 100.000 kr. Nævnet behandler både forbrugerklager over køb af brugte og nye biler. Du har også mulighed for at klage over en bilreperation. Andre klager skal gennem advokat Drejer sagen sig om en bil til under 10.000, eller en bilreparation til under 1.500 kr., bliver du nød til at gå gennem en advokat.
Brugte biler med færrest fejl
Tre år gammel biler med den laveste andel fejl
1. Audi A4 Avant Diesel
2. Mitsubishi Galant Kombi
3. Toyota Hi-Ace Traveller
4. Volkswagen Touareg
5. Toyota Yaris
6. Ford Fusion
7. Saab 9-5 Aero
8. Toyota Prius
9. Porsche 911 0,7
10. Porsche Cayenne
Tre år gammel biler med den højeste andel fejl
1. Opel Vivaro
2. Renault Espace
3. Renault Laguna
4. Renault Laguna
5. Renault Kangoo
6. Volvo XC90 Diesel
7. Peugeot 407
8. Opel Zafira
9. Nissan Primera Kombi
10. Citroën C2